Din order- & leveranskalender

Eko och miljömärkt

Hållbarhet

Hållbarhetsberättelse

"Martin & Servera nådde 2016 sina målsättningar vad gäller både omsättning och resultat. Det var ett år av hög aktivitet som resulterade i att koncernen nådde en historiskt hög försäljning och sitt bästa årsresultat någonsin", säger Håkan Åkerström, vd och koncernchef.
Hållbarhet

Matsvinn - en viktig fråga

Det sägs att ungefär en tredjedel av den mat som produceras slängs. Det kan handla om ful frukt, livsmedel med kort datum, köksavfall eller det gästerna lämnar på tallriken. Hur vi ska handskas med matsvinnet är en ständigt aktuell och viktig fråga. Lika viktig för oss inom Martin & Servera som för våra kunder inom restaurang och storkök. Därför arbetar vi aktivt med att minska vårt svinn och med att öka kunskapen hos våra kunder om hur de ska göra för att minska svinnet.
Inspiration

Skapa maträtten utifrån grönsakerna

Fredrik Juhlin är före detta medlem i Svenska Kocklandslaget och brinner för det gröna. Vi får en pratstund med honom när han sitter på tåget mot Malmö. Han berättar att han ska dit på ett cateringuppdrag, vegetariska smakprover för hundra personer.
På Martin & Servera prioriterar vi en ökad försäljning av ekologiska och miljömärkta varor. Vi vill minska den negativa miljöpåverkan som livsmedelsproduktion för med sig. Till vår glädje ökar efterfrågan på ekologisk årligen och vi arbetar aktivt för att lyfta produkter som är tredjepartscertifierade av KRAV, EU-ekologiskt, Svanen, Bra Miljöval, MSC och ASC samt EU-blomman.
Vi är stolta över att kunna erbjuda marknadens bredaste sortiment av ekologiska och miljömärkta produkter. Försäljningskurvan har de senaste åren pekat uppåt, men vi nöjer oss inte med det. Därför har vi satt ambitiösa mål för försäljningen av ekologiskt och miljömärkt.

År 2020 ska dessa produkter stå för:

  • 40 % av den totala försäljningen till den offentliga marknaden
  • 15 % av försäljningen till den privata marknaden

Mål på vägen

Som delmål för 2018 vill vi att 35 % av den totala försäljningen till den offentliga marknaden ska bestå av ekologiskt och miljömärkt. Motsvarande siffra för den privata marknaden är 13 %.

Så arbetar vi för att lyfta miljömärkt och ekologiskt

Vi vill att våra kunder ska kunna göra medvetna och miljövänliga val. För att underlätta väljer vi bland annat att aktivt marknadsföra fisk- och skaldjursprodukter med miljömärkning. Vi har också förbättrat produktinformationen i vår e-handel. Nu hittar du ekologiska och rättvisemärkningar intill produktbilden, så att du snabbt kan se vilken typ av artikel du beställer.

Förutom det:

  • Stöttar vi Årets Ekokock och Unga Ekokockar – två tävlingar med hållbarhetsfrågan i fokus.
  • Genom tävlingen Utmaningen utmanar vi årligen leverantörer och kunder för att driva utveckling i hållbarhetsfrågor som minskat matsvinn, mer mångfald och ökad andel ekologiskt.
  • Vi deltar i flera utvecklingsprojekt och stöttar branschen. Du kan läsa mer om våra branschsamarbeten här.

Sortiment

Vårt ekologiska och miljömärkta sortiment innehåller cirka 4000 artiklar. Det består av produkter som är tredjepartscertifierade av KRAV, EU-ekologiskt, Svanen, Bra Miljöval, MSC och ASC samt EU-blomman. Det är tydligt att ekologiskt och miljömärkt är viktigt för våra kunder - alltså är det viktigt för oss också. Vi arbetar ständigt med att bredda vårt sortiment och sortimentslistan för ekologiskt uppdateras fortlöpande med nyheter. Här kan du utforska vårt ekologiska sortiment. 

Medlemmar i Organic Sweden

"Ekologisk produktion och konsumtion är det mest hållbara, både för vår hälsa, för djuren och naturen" - det utgör drivkraften bakom arbetet på intresseorganisationen Organic Sweden som Martin & Servera är medlemmar i. Organic Sweden arbetar för att öka försäljningen, kunskapen och kommunikationen kring ekologiska varor, vilket går helt i linje med våra egna uppsatta mål och aktiviteter. För att läsa mer om Organic Sweden, besök deras hemsida.

KRAV-certifierade

Vi är certifierade enligt KRAVs regler för marknadsföring och försäljning av KRAV-märkta produkter under eget varumärke, import och export. Vi följer de specifika regler utsatta för just de områdena och utöver det även KRAVs övergripande regler gällande bland annat socialt ansvar och miljöarbete. På den här sidan kan du ladda ner vårt KRAV-certifikat och se övriga certifieringar.

Vad har vi gjort och hur fortsätter vi? 

Detta har vi gjort:

  • Under 2016 lanserade vi 12 nya ekologiska och miljömärkta produkter under vårt eget varumärke Martin & Servera.
  • Vi har arbetat för att underlätta hållbara val för våra kunder genom att tydliggöra ekologiska och miljömärkta produkter i kampanjkommunikationen och i vår e-handel. Produkterna är märkta med rubriken ”Hållbara val”.
  • Vi nådde våra delmål för 2016 för andel av försäljningen som ska bestå av ekologiskt och miljömärkt. Målet var 28 % för offentlig marknad och 9 % för privat restaurangmarknad.

Detta gör vi framåt:

  • Vi jobbar mot våra långsiktiga mål där 40 % av den totala försäljningen till den offentliga marknaden och 15 % av försäljningen till den privata marknaden ska bestå av ekologiskt och miljömärkt år 2020.
Hållbarhet

Hållbara val

Framtidens meny är producerad med omsorg om djur, natur och miljö. Det är vår fasta övertygelse. Och utifrån det tar vi konkreta beslut varje dag. Ett sådant beslut är att se till att det ekologiska och miljömärkta sortimentet ständigt växer. Du som handlar hos oss har en enormt viktig del i arbetet. Läs mer om vårt hållbara erbjudande.
Läs mer

Vänta kvar, din sida laddas.

Loader