Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Koncernchef Liv Forhaug om 2023

Koncernchef Liv Forhaug om 2023
För Martin & Servera-gruppen präglades 2023 av både stabilisering och utveckling. Vi förbättrade vår kundservice, vi hade en fortsatt hög utvecklingstakt inom digitalisering och hållbarhet, vi hade god tillväxt och nådde ett starkt finansiellt resultat.

Resultat och siffror

Efter det stora återhämtningsåret 2022 inleddes 2023 med tvåsiffrig inflationstakt, höga elpriser, snabbt stigande räntor, krympande konsumtionsutrymme och negativa förväntningar på konjunkturutvecklingen. Relativt de mycket dystra prognoserna som då fanns har restaurangmarknaden stått oväntat stark. Prisinflationen påverkade naturligtvis omsättningen som för Martin & Servera-gruppens del resulterade i en tillväxt om 9 procent, till rekordnivån 19,7 miljarder kronor. Vi summerar ett starkt resultat¹ om 504 miljoner kr, vilket även det är en rekordnivå i absoluta tal, dock med en vinstmarginal (2,6 procent) som fortsatt lämnar utrymme för förbättring.
De stora svängningarna på marknaden under perioden 2020 - 2022 fick under förra året, tillsammans med inflationen, negativa följdverkningar på logistikeffektivitet, servicenivå och bruttomarginal. Ett stort fokus under 2023 har därför varit att stabilisera kärnverksamheten, öka effektiviteten och förbättra vår leveransprecision. Tack vare ett hårt arbete runtom i organisationen lyckades vi väl med detta och har i år kunnat ge god service till våra kunder, samtidigt som vi successivt förbättrat våra egna nyckeltal.

"Ambitionen att vara våra kunders bästa partner är speciellt viktig i tuffa tider och en ledstjärna för hela organisationen."

Under året lanserades också vårt nya kundlöfte för Martin & Servera-varumärket: Levererar omtanke. Det är roligt att det tagits emot väl av både kunder och medarbetare. Ambitionen att vara våra kunders bästa partner är speciellt viktig i tuffa tider och en ledstjärna för hela organisationen.

Snabbt framåt med digitala lösningar

Vi investerar kontinuerligt i utveckling av vår uppskattade e-handel. Idag står de digitala kanalerna för 84 procent av vår försäljning. Under 2023 har vi förbättrat sökfunktionalitet och personalisering med riktade rekommendationer, som exempelvis kan hjälpa kunderna att hitta prisvärda produktalternativ.

Vi utvecklar hela tiden våra digitala tjänster – kalkyl & recept, inventering, statistik & analys, utbildning och rekrytering. I år lanserades Martin & Servera-appen som gör att kunderna kan följa sina leveranser från det att varorna plockats på vårt lager tills de levererats. Den kommer stegvis att utökas med ytterligare funktionalitet.

Utöver de digitala lösningar som direkt möter kund arbetar vi nu med ett utbyte av koncernens affärssystem. En första dellansering sker i Sorundahallarna i början av 2024. Det här betyder att vi successivt lämnar ett antal föråldrade, egenbyggda system och går in i en koncerngemensam och modern lösning. Det ger förutsättningar för ökad effektivitet, automation och datadrivna arbetssätt som gör att vi kan serva våra kunder på bästa sätt.

Höga ambitioner på hållbarhetsområdet

Hållbarhet är en av fyra hörnstenar i Martin & Servera-gruppens strategi. Som en stor aktör mitt i livsmedelskedjan kan och vill vi vara en förändrande kraft för hela branschen. Klimatpåverkan i egen verksamhet och från de produkter vi säljer är våra mest väsentliga hållbarhetsfrågor. Bland andra prioriterade områden finns matsvinn, biologisk mångfald och mänskliga rättigheter.

Martin & Serveras klimatavtryck i den egna verksamheten domineras av utsläpp från transporter. Övergången till fossilfri teknik är därför central för att vi ska nå vårt klimatmål för egen verksamhet till 2030. Redan nu drivs mer än 60 procent av Martin & Servera Logistiks egna fordon med el eller biogas. Snart kommer det att gälla hälften av våra totala transporter - både egna och inhyrda fordon.

Under 2023 har vi höjt ambitionsnivån genom att sätta nya klimatmål och ansöka om godkännande från Science Based Targets initiative. Det innebär vetenskapligt förankrade klimatmål för hela värdekedjan som är förenliga med Parisavtalets 1,5 graders-mål. Det inkluderar även utsläppen från de produkter vi säljer (Scope 3). För att nå dessa mål behövs ett samspel med kunder och leverantörer. Ett första viktigt steg är de klimatpoäng på produktnivå som under året införts i vår e-handel. Det ger full transparens och hjälper kunderna att välja mer klimatsmart. 

Fortsatta satsningar trots stor osäkerhet

Osäkerheten i omvärlden är stor inför 2024. De ekonomiska prognoserna ser lite ljusare ut och vi hoppas successivt kunna lämna både inflation och räntehöjningar bakom oss, men lågkonjunkturens djup och långvarighet är fortsatt osäker. Många kunder är pressade och tyngs av skatteskulder efter pandemins krediter, vilket tyvärr innebär att konkurserna i restaurangbranschen ökar och fler kan befaras under året. Det geopolitiska läget i världen är mörkare än på länge med risk för krig och konflikter som, förutom att vara tragiska i sig, även kan komma att påverka Sverige och vår marknad på olika sätt. Vi är därför extra tacksamma för att vi har stabila och långsiktiga ägare i familjeföretaget Axel Johnson. Det gör det möjligt för oss att satsa för framtiden. Vi kan hålla fokus på det vi bedömer är bäst för våra kunder och för vår verksamhet.

Tack till medarbetare och ledare

Sammantaget är vi stolta över det vi gjort – det gäller både våra finansiella resultat och vår utvecklingsresa. Jag vill passa på att tacka våra engagerade och kunniga ledare och medarbetare som gör sitt yttersta varje dag. Jag är särskilt glad att våra medarbetarundersökningar visar en stadig ökning i hur vi värderas som arbetsgivare. 
¹  ResultatAx = vinst före skatt exklusive goodwill-avskrivningar

Läs också

Hållbarhet

Nya klimatmål

Martin & Servera ska vara restaurangbranschens mest hållbara partner. Nu ökar vi ambitionsnivån med nya klimatmål. Genom de nya målen tar vi ansvar för att, i samarbete med leverantörer och kunder, begränsa utsläpp av växthusgaser genom hela värdekedjan i linje med Parisavtalets 1,5 graders-mål.
Hållbarhet

"Det finns så mycket att vinna på att ställa om

Det pratas ofta om klimatomställningen som en uppoffring. Jag skulle vilja lyfta fram allt det positiva. För det finns så mycket att vinna på att ställa om. Så inleder Emelie Hansson, hållbarhets- och kvalitetschef i Martin & Servera-gruppen, sin krönika för 2023.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.