Ladda ned vår uppförandekod här.
Vår uppförandekod grundar sig i flera internationellt erkända avtal – bland andra:
- FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna
- FN:s konventioner om barnens rättigheter och avskaffandet av all slags diskriminering mot kvinnor
- ILO:s konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet
- Flertalet internationella miljöförordningar
Vad är en revision och hur går den till?
För att kontrollera att våra leverantörer följer riktlinjerna i vår uppförandekod, genomför vi vid behov så kallade revisioner. Under en revision besöker vi en leverantör för att säkerställa att våra kravgällande bland annat arbetsförhållanden, djuromsorg och miljömässigt ansvar följs.Vi använder oss av andrahandsrevisioner, där någon av våra specialister på uppförandekod besöker leverantören, eller tredjepartsrevisioner som innebär att vi anlitar konsulter. Då vi har leverantörer från hela världen, underlättar det att anlita en utomstående konsult vid revisioner utomlands.
"Det är en enorm utmaning att utföra en revision i ett annat land om man inte talar det lokala språket. Det är även en annan lagstiftning att ta hänsyn till och då underlättar det att vi har ett inköpskontor i Kina.", säger Cecilia Hetling, hållbarhets- och kvalitetssäkringsansvarig sortiment & inköp.
En revision följs upp med en skriftlig rapport. Utefter rapporten arbetas en handlingsplan fram, där leverantörerna ges i uppdrag att åtgärda eventuella brister och avvikelser inom en viss tidsram.
”Det bidrar till en löpande dialog med leverantören. Vid behov följer vi också upp med ytterligare besök för att se om de förbättringar vi vill se finns på plats”, förklarar Cecilia Hetling.