Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Vår uppförandekod

Om oss

Kontaktpersoner

2008 införde vi på Martin & Servera en uppförandekod, som gäller såväl våra svenska som utländska leverantörer. Med uppförandekoden vill vi säkerställa att de varor och tjänster vi köper in ligger i linje med våra krav på socialt och miljömässigt ansvar. Hur använder sig leverantörer av antibiotika i djurhållningen? Hur arbetar leverantören för minskad miljöpåverkan?
Vi är medvetna om vårt sociala och miljömässiga ansvar och vi arbetar oavbrutet med dessa frågor. Det vill vi att våra leverantörer också gör och då blir uppförandekoden är en naturlig del i våra leverantörssamarbeten. Vi övertygade om att vi gemensamt med våra leverantörer kan bidra till förbättrade arbetsvillkor och miljöansvar.

Ladda ner Martin & Serveras uppförandekod här.

Vår uppförandekod grundar sig i flera internationellt erkända avtal – bland andra:

  • FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna
  • FN:s konventioner om barnens rättigheter och avskaffandet av all slags diskriminering mot kvinnor
  • ILO:s konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet
  • Flertalet internationella miljöförordningar

Vad är en revision och hur går den till?

För att kontrollera att våra leverantörer följer riktlinjerna i vår uppförandekod, genomför vivid behov så kallade revisioner. Under en revision besöker vi en leverantör för att säkerställa att våra kravgällande bland annat arbetsförhållanden, djuromsorg och miljömässigt ansvar följs.

Vi använder oss av andrahandsrevisioner, där någon av våra specialister på uppförandekod besöker leverantören, eller tredjepartsrevisioner som innebär att vi anlitar konsulter. Då vi har leverantörer från hela världen, underlättar det att anlita en utomstående konsult vid revisioner utomlands. 

"Det är en enorm utmaning att utföra en revision i ett annat land om man inte talar det lokala språket. Det är även en annan lagstiftning att ta hänsyn till och då underlättar det att vi har ett inköpskontor i Kina.", säger Britta Ekman, hållbarhets- och kvalitetschef sortiment & inköp.

En revision följs upp med en skriftlig rapport. Utefter rapporten arbetas en handlingsplan fram, där leverantörerna ges i uppdrag att åtgärda eventuella brister och avvikelser inom en viss tidsram.

”Det bidrar till en löpande dialog med leverantören. Vid behov följer vi också upp med ytterligare besök för att se om de förbättringar vi vill se finns på plats”, förklarar Britta Ekman.

Vad vi har gjort och hur vi fortsätter

  • Martin & Servera finns sedan hösten 2017 med egen personal i Kina för att kunna komma närmare leverantörer och produktion.
  • Kinesiska arbetare och chefer har utbildatsom rättigheter och ansvar. Utbildningen, som sker via QuizRR:se-learningplattform, ska bidra till att höja medvetenheten och kunskapen på alla nivåer i fabrikerna kring de krav som ställs i vår uppförandekod. Utbildningen erbjuds nu även till thailändska arbetare och chefer.
  • Leverantörsrevisioner har de senaste åren genomförts i bl a Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien, Polen, Bosnien, Serbien, Kina, Thailand och Ecuador.
  • Vi fortsätter med leverantörsrevisioner.
  • Vi för ständig dialog med våra leverantörer i dessa viktiga frågor för att utveckla såväl deras förmåga som vår egen.
Läs mer

Vänta kvar, din sida laddas.

Loader