”Det är så roligt att få hederspriset för vårt arbete för ökad jämställdhet, i det här fallet kompenseringen av föräldrapenningen”, säger Simon Wanler. ”Bastard Burgers skjuter till mellanskillnaden mellan Försäkringskassans föräldrapenning och lönen så att föräldralediga anställda inte förlorar något.”
Det hela startade då restaurangkedjan hade sin årliga konferens för ledningen och alla platschefer, pre-corona. En av restaurangcheferna skulle gå på föräldraledighet och hon diskuterade föräldrapenningen vid lunchbordet med styrelseordförande och medgrundaren Wilhelm Vintilescu.
Wilhelm funderade lite och la sedan fram förslaget om ersättning för styrelsen som klubbade det direkt.Simon Wanler, Bastard Burgers.
”Ingen ska behöva bli ekonomiskt drabbad på grund av föräldraledigheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare för både män och kvinnor. Jämställdheten i branschen är en stor utmaning”, säger Simon.
Aktivt jämställdhetsarbete
Bastard Burgers arbetar just nu med att skapa en plan för fler jämställdhetsinitiativ.
”Vi vill få fler kvinnor i köken, attrahera och behålla fler kvinnor på våra arbetsplatser”, säger Simon.
Just nu är siffran 58 procent män och 42 procent kvinnor vad gäller antalet tjänstemän inom restaurangkedjan. Bland övriga medarbetare är siffrorna 62 procent män och 38 procent kvinnor.
”Det är en klar förbättring från föregående håll så vi rör oss i rätt riktning”, säger Simon.
”Inom vissa områden är det nästan total manlig dominans i köken, till exempel på våra restauranger i Stockholm. Vårt mål är att det ska bli 50-50. Men tyvärr är det fortfarande huvuddelen män som söker jobben och alltför få kvinnor. Det vill vi bidra till att förändra.”
Hållbarhetsarbetet på Bastard Burgers övergriper bland annat, förutom jämställdhetsmålen, arbetsmiljö, arbetsskador och temperaturmätningar för att se stressfaktorer, engagemang och överenstämmelse med visioner.
Jobba ännu mer klimatsmart
”Vi jobbar också med klimatfrågorna, hitintills har vi klimatkompenserat till 110 procent för att minska vårt klimatavtryck. Vi håller på att se över om vi kan jobba ännu klokare och har till exempel inlett ett analysarbete med Region Norr, som grund för fortsatt arbete.”
Nu stundar ett utökat samarbete med norrländska köttproducenter och en översyn av förpackningar och transporter.
”Martin & Servera har ett bra tänk och en bra värdesyn. De hjälper oss i vårt hållbarhetsarbete”, säger Simon.
Expanderar trots coronapandemin
Coronpandemin har givetvis drabbat även Bastard Burgers, men överlag har restaurangkedjans olika ben gjort att de stått ganska bra riggade för att klara de nya utmaningarna.
”Vi har tappat cirka 50 procent av restaurangbeställningarna, men vägt upp detta med utkörningar. Men det är så klart inte lika lönsamt.”
”Vi måste också jobba smart för att klara personalsituationen. Nu gäller det att tänka ”Need to have” inte ”Nice to have”, säger Simon. ”På den positiva sidan kan vi konstatera att vi lärt oss massor. Nya hemmakit för burgarna är på gång, telefonbeställningen är up´n running och pandemin har påskyndat vår digitala utveckling.”
Bastard Burger öppnar under första halvåret 2021 nio nya restauranger.
”Vi går också in i tre nya länder i år: Norge, Finland och USA. Bastard Burgers har sedan tidigare samarbete med Bronx Brewery i New York. I Est Village öppnas nu ett tap room tillsammans med Bronx Brewery där Bastard Burgers står för matkonceptet”, säger Simon.
Läs mer om Bastard Burgers här:
Hederspris för Årets hållbara utmanare, restaurangkedja: Bastard Burgers.
Motivering:
”Bastard Burgers tar jämställdhet fullt ut på allvar och kompenserar föräldraledighet till 100 %. Ett ställningstagande som kostar pengar på kort sikt, men ger vinster för samhället och ökad lönsamhet över tid.”
"Ingen ska behöva bli ekonomiskt drabbad på grund av föräldraledigheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare för både män och kvinnor. Jämställdheten i branschen är en stor utmaning."
Bastard Burgers: Startade i Luleå 2016.
Antal anställda: ca 500 personer
Antal restauranger i Sverige: 45 restauranger från Boden till Malmö
Nyöppningar under 2021: ca 25 nyöppnade restauranger planeras, varav tre i Norge, en i Finland, en i New York och resten i Sverige.