"Min viktigaste fråga är: Har du koll på nyckeltal och processer i din verksamhet? Att skapa rutiner är avgörande för framgång. Titta på föregående års resultat. Vad var styrkan i ditt erbjudande och vad är förbättringspotentialen?"
Framgång är ingen slump
Rikard lyfter fram ett företag med flera restauranger i fjällvärden som ett exempel där man har stenkoll på till exempel vilka lunchrätter som säljer bäst på de olika restaurangerna under olika dagar. Han menar att det inte är en slump, man har gjort sin läxa, kollat nyckeltalen, är förberedd och har löst logistiken.
"De vet exakt skillnaden mellan vecka 5 och vecka 9. Dessutom vet de även när de kan minimera respektive maximera personalstyrkan. Det är lite som i idrott, som förberedelserna innan tävlingen eller loppet." säger Rikard.
Anpassa efter tid och gästsegment
Andra frågor som kan vara viktiga för krogen är att tänka på vilken sorts gäster man vill attrahera. Kan vi förenkla för dem så att det blir lättare att hitta hit? Hur länge vill vi att de ska stanna? Hur mycket vill vi att de spenderar hos oss?
"Titta på siffrorna från föregående år igen. Hur bokad var restaurangen under soliga dagar och under de regniga?"
Differentierad prissättning, gärna tidpunkt och produktbaserad, är ett bra sätt att öka intäkterna under dagen. Det kan till exempel handla om att erbjuda olika versioner av hamburgare under dagen. En lunchburgare, en lite enklare aw-burgare med ett dryckeserbjudande och en lite mer exklusiv à la carte hamburgare till kvällen.
Ett annat sätt är att paketera erbjudandet åt kunden. Istället för att sälja hamburgaren och starkölen var för sig, så kan du skapa ett paket. Ett enkelt val för gästen.
"En annan bra fråga att ställa sig själv är hur stor del av den totala efterfrågan din verksamhet täcker. Når du tjejgänget, möhippan, brunchätarna och aw-killarna? Genom att ha koll på gästsegmenten jobbar du mot ökad lönsamhet." säger Rikard.
Rikards tips
- Var välplanerad
- Analysera utifrån föregående års siffror
- Räkna i detalj på vad saker kostar att producera
- Mät vad du säljer per period
- Titta på prissättningen
- Styr gästen till rätt erbjudande
- Mät och analysera igen
- Lyssna på medarbetarna erfarenhet