– Ja, det händer verkligen spännande saker i Skellefteå just nu, säger Carina Brydling, food & beverage manager på The Wood Hotel i Skellefteå. Vi har många event, kongresser och konserter med hundratals, ibland tusentals, deltagare här på hotellet och i kulturhuset. Och det bara rullar på! Hotellet och Sara Kulturhus är hopbyggda i en byggnad, det skapar synergieffekter mellan hotellet och upplevelserna på den kulturella scenen. All mat och dryck i kulturhuset levereras från Wood Hotel.
– En resejournalist från The Guardian besökte oss nyligen. Han såg älg och körde scooter för första gången, åt lokala samiska rätter och drack blåbärsvin. Han ville inte resa vidare. Enligt honom var det här den totala upplevelsen, allt kändes exklusivt och speciellt: Maten, miljön, arkitekturen och kulturen.
De norrländska råvarorna fascinerar
I hotellet ligger tre restauranger: Mandel och Elites egna restaurangvarumärken Paolos och Miss Voon.
– Först var det tänkt att det bara skulle vara Paolos och miss Voon på hotellet, säger Carina. Men vi kände att det saknades en restaurang med tydligt fokus på det lokala, så därför tillkom Mandel.
Det finns 120 anställda på hotellet och man jobbar över gränserna vad gäller bemanningen av restaurangerna. Carina har fyra avdelningschefer i sitt team.
"På Mandel jobbar vi med norrländska uttryck och samisk kultur. Pölsa och palt finns alltid på menyn, men rätterna moderniseras alltid med vårt eget uttryck och grönt i säsong."
Vill skapa snackisar
Maten serveras som mellanrätter och sharingrätter. Rätterna och deras namn anknyter till omgivningarna, som till exempel råbiffen Mjölkko från Laukergården eller drinken Kurjovikens stormiga.
På Mandels vis
Smakintensiva råvaror
Namnet Mandel kommer från den lokala norrländska specialiteten mandelpotatis. Det syns även i form av potatistryck på menyn.
– Potatisen här har en speciell smak, tack vare jordmånen och de långa ljusa dagarna. Allt som odlas här på friland är väldigt smakintensivt.
"Men vi är lite som en ettårig bäbis fortfarande. Vi har mycket kvar att lära och vi står i startgroparna med många projekt och rutiner."
Ekologiskt, grönt och hållbart
The Wood är Green Key-certifierade, vilket är en internationell miljömärkning för anläggningar i besöks- och turistbranschen.
– Men vi är lite som en ettårig bäbis fortfarande, säger Carina. Vi har mycket kvar att lära och vi står i startgroparna med många projekt och rutiner.