Din order- & leveranskalender

Inspiration

Kvalitet och öppna famnen hos Vikentomater

  • Hållbart
  • Sommar
  • Leverantör
  • Film
Att vara bäst kräver hårt jobb och att göra drömmen till en livsstil. Sedan 1966 har familjen Olofsson drivit upp och skördat tomatplantor i skånska Viken. Andra generationens odlare är vid rodret nu, och odlar hela 83 sorters tomater i olika utföranden.

Produktionen i växthusen nära Höganäs intill Öresundskusten omfattar försäsongens 600 kilo i veckan till högsäsongens tio ton. Tre gånger i veckan skördas tomaterna och skickas ut till kunderna. Tidigare har tomaterna från Viken nått Martin & Serveras kunder via bland annat Grönsakshallen Sorunda men 2014 fördjupades och utökades samarbetet.

Tillsatser: Sol, värme, vatten...

Mats Olofsson med hustrun Susanne och personal har en tomatodling med 83 varianter, små och stora, i många färger och former. Arbetet är både ett livsverk och en livsstil – det är ett stenhårt arbete på elitnivå från frö till planta, till tomat och kund.

Och målen är höga om du vill vara bäst. Både vad gäller kvalitet och smaker, likaså miljöpåverkan.

"Vi vill göra de rätta miljövalen. Exempelvis cirkulerar överskottsvattnet runt i anläggningen, så att vi återanvänder 20-25 procent som plantorna släpper ifrån sig. Vi värmer upp med naturgas idag men tittar på solenergi. Vi har en speciell väv i taket som gör att vi kan hålla nere energikostnaderna med 50 procent", berättar Mats Olofsson.

Familjen Olofsson besprutar inte sina tomater. Tillsatserna är sol, värme, gödning, vatten och tid. Plantorna stressas inte. Det får ta sin tid. Humlor sätts in i anläggningen för pollineringen och genom växthusens rutor skymtar får som går och betar, för att "det är bästa sättet att hålla undan ohyran".

Video

Miljöpris, diplom och årets företagare

Visionen om en hållbar tomatodling med framåt- och inte baklängestänk innebär förstås risker; om något blir fel kan säsongen bli dramatiskt förkortad. Men det viktiga, det återkommer Mats Olofsson till hela tiden, är att jaga det perfekta, att det ska bli rätt, att minska svinnet, att så långt som möjligt i kedjan ta ansvar för produkten och sätta den på kartan.

Efter år av slit börjar arbetet ge resultat. 2013 var ett mycket bra år ekonomiskt, och tomaterna har blivit allt mer kända hos krögare och i butiker. Gården utökades till en gårdsbutik 2014, det lades till ett gästkök 2014, och 2015 öppnades ett café som serverar både fika och lunch. Gården har fått miljöpris och Mats Olofsson blev årets företagare i Höganäs kommun 2010. 2009 diplomerades företaget av Gastronomiska Akademien. Odlingen bär sig själv och behöver inga bidrag.

Om att be hjälp via Facebook

På lördagar under säsong hålls saluhall i anläggningens rymliga gårdsbutik, där även andra odlare i närheten är inbjudna. Några gånger om året bjuds namnkunniga kockar in som får visa upp sin matlagningskonst.

Och vem som helst är välkommen att lära sig mer. Under säsong kommer 2-3 bussar i veckan för studiebesök och guidade turer i växthusen. Det är en filosofi som omger Vikentomater – att skapa engagemang för tomatodling.

När de tusentals spannarna skulle ställas ut i växthusen i januari 2014 bad familjen Olofsson om hjälp via Facebooksidan. Nästan tjugo personer hörsammade efterlysningen och kom och hjälpte till. Bara för att det var roligt!

"Det är ett arbete som normalt tar flera dagar. Vi gjorde det på sex timmar ", berättar Mats Olofsson och är märkbart rörd.

Veckan därpå kom allihop tillbaka och hjälpte till att ställa ut plantorna. Som nu under säsongen ska växa sig tolv meter höga och bära tomater med vackra namn som Cikito, Chocolate cherry, Santalina och Red heart.

Läs mer

Vänta kvar, din sida laddas.

Loader