Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

Vanliga frågor & svar

Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna som vi får. Om du inte hittar svaret på din fråga kan du alltid kontakta oss via chatten eller formulär på den här sidan.

Klicka på inloggningsfliken uppe i högra hörnet på sidan och länken "Glömt dina inloggningsuppgifter?". Följ instruktionerna, så skickas ett mail med information så att du kan logga in.

För att kunna beställa från oss krävs ett gemensamt samarbetsavtal. Antingen fyller du i vårt bli kund-formulär här på hemsidan och blir sedan konktad av en säljare hos oss. Eller så kontaktar du ditt närmaste säljkontor via telefon för mer information och för att få tala med en säljare.

Du kan självklart be om besök av en säljare som i detalj kan berätta mer om Martin & Servera och vilka möjligheter till samarbetslösningar som erbjuds.

Är du distributionskund till oss så kan du fylla i formuläret på den här sidan.

Du som enbart har kundkort hos Martin & Servera Restaurangbutiker kan inte använda dig av Martin & Serveras e-handel i dagsläget.

Både du som driver företag och förening och du som privatperson kan bli kund hos vårt systerföretag Martin & Servera Restaurangbutiker. Du ansöker enkelt och kostnadsfritt om att bli kund på deras hemsida. 

Observera att du inte kan använda Martin & Serveras e-handel som kund till Martin & Servera Restaurangbutiker. Priser och sortiment skiljer även mellan de två företagen.

För att kunna beställa från oss krävs ett gemensamt samarbetsavtal. Antingen fyller du i vårt bli kund-formulär här på hemsidan och blir sedan konktad av en säljare hos oss. Eller så kontaktar du ditt närmaste säljkontor via telefon för mer information och för att få tala med en säljare.

Du kan självklart be om besök av en säljare som i detalj kan berätta mer om Martin & Servera och vilka möjligheter till samarbetslösningar som erbjuds.

Vad kul att du är intresserad av att jobba hos oss!

Sidan Jobba hos oss uppdateras kontinuerligt med nya jobb. Här finns dels lediga jobb för de rekryteringar som pågår just nu, dels en möjlighet för dig att lämna en intresseanmälan för att arbeta hos oss.

Om du har inloggningsuppgifter till vår e-handel hittar du kontaktuppgifter till dina specialistsäljare genom att logga in, gå till "Kontakt & hjälp" och sedan vidare till "Mina specialistsäljare".

Om du inte har tillgång till e-handeln så kan du självklart prata med din ordinarie säljare så hjälper hen dig att komma i kontakt med rätt person.

Självklart! Du kan välja mellan att beställa via vår e-handel (inklusive EDI och talsvar) eller genom att kontakta din säljare som tar emot din order per telefon.

Nej det kan du tyvärr inte, men du kan enkelt lägga din order via vår e-handel.

E-handeln är öppen nästan dygnet runt.
Undantagen är måndag-fredag samt söndag mellan klockan 02:00-03:15 och lördag mellan klockan 02:00-06:15.

Vad kul att du vill börja handla digitalt! Är du distributionskund till oss (du är kund idag och får dina varor levererade) så kan du använda detta formulär så hjälper vi dig så snart som möjligt.

Du som enbart har kundkort hos vårt dotterbolag Martin & Servera Restaurangbutiker kan inte använda dig av Martin & Serveras e-handel i dagsläget.

Klicka på länken "Glömt dina inloggningsuppgifter?" på inloggningssidan för e-handeln. Följ instruktionerna, så skickas ett mail med information så att du kan logga in.

Martin & Serveras webbplats är anpassad för att ge bästa möjliga användarupplevelse, oavsett om du använder dig av en dator, en surfplatta eller en smartphone.

Alla funktioner på webbplatsen finns med i samtliga enheter, men kan upplevas på olika sätt.

För bästa upplevelse av webbplatsen rekommenderas IE9 eller senare, Chrome, Firefox och Safari.

Vad roligt att du vill veta mer! På den här sidan hittar du information om vår e-handel och dess funktioner.

Klicka på knappen "LOGGA IN" som finns högst upp till höger på den här sidan.

Om du har glömt användarnamn och/eller lösenord till e-handeln, så klickar du på den gröna knappen Logga in högst upp till höger på denna sida. 

I rutan som dyker upp kan du välja att klicka på länken "Har du glömt ditt lösenord?" alternativt "Har du glömt ditt användarnamn?".

Fyll i uppgifterna och klicka OK, så kommer du att motta ett mail från oss med instruktioner om hur du går vidare.

Sedan augusti 2017 så har inventeringen flyttat in i e-handeln. Det betyder att du numera använder samma inloggningsuppgifter som du har till e-handeln, även när du ska inventera. Om du glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt genom att klicka på länken "Glömt dina inloggningsuppgifter?" på inloggningssidan.

För att du ska få möjlighet att verkligen bekanta dig med tjänsten Kalkylering & inventering erbjuder vi en gratis provperiod på 60 dagar. 
Gäller enbart dig som inte har tjänsten eller inte testat den tidigare. Fyll i formuläret på denna sida.

Har du tidigare använt dig av eller testat tjänsten och vill ansluta dig igen? Kontakta oss så hjälper vi dig. Kontaktuppgifter finner du längst ner på denna sida.

Du som är kund hos Martin & Servera Restauranghandel har tillgång till appen. För att kunna logga in och se information om dina leveranser behöver du ha ett inlogg till vår e–handel och vara kopplad mot vårt transportplaneringssystem.

Har du frågor kring inloggning och ditt konto? Kontakta oss på ehandel@martinservera.se så återkopplar vi så fort vi kan.

Martin & Servera-appen hittar du via App Store eller Google Play.

Här laddar du ner appen via AppStore.

Här laddar du ner appen via Google Play

För att använda appen behöver du vara kund hos oss. Du loggar in i appen med samma inloggningsuppgifter som du använder i vår e-handel. 

Saknar du inloggninguppgifter till e-handeln? Fyll i formuläret på denna sida så återkommer vi med inloggningsuppgifter till dig.

För att kunna använda appen, och se dina leveranser, behöver du vara kopplad till vårt transportplaneringssystem. Om du inte ser dina leveranser och har frågor, var vänlig mejla oss på ehandel@martinservera.se.

Nej, du kommer endast kunna se en estimerad leveranstid. När lastbilen är cirka 15 minuter bort får du en notis som informerar om att leveransen snart är framme.

Nej, du får inte en notis vid försening. Om transporten försenas får du en ny estimerad tid för leveransen, den kan du se i appen.

Under fliken Planerade kan du se leveranser fyra veckor framåt i tiden.

Under fliken Levererade kan du se din historik för de senaste fyra veckorna. Du kan se vilken tid leveransen skedde, vad som levererades och om ordern innehöll några ändringar.

Pant visar hur många SRS-backar som lastbilen tar med sig tillbaka och som du får betalt för. Just nu är det endast SRS-backar som syns i appen, inte övriga.

Du aktiverar eller stänger av notiser under systeminställningar på din mobiltelefon.

För iPhone går du till Inställningar > Notiser och väljer Martin & Servera-appen. Här ställer du in om och hur du vill att dina notiser ska visas. 

För Android väljer du Inställningar på telefonen och trycker på Appar och aviseringar. Välj Martin & Servera-appen och välj en aviseringstyp.

Notera att detta kan skilja sig mellan olika modeller.
 

Om ni är flera stycken som använder samma inloggningsuppgifter på olika enheter (mobiler/ipads), så kommer alla att bli utloggade om en av er loggar ut på sin enhet.

Ibland kan det tyvärr vara så att en leverans inte syns av någon anledning. Det kan beror på hur ordern är lagd eller en bugg i något av våra system. Om du har en leverans som borde synas i appen, kontakta oss så tittar vi på det.

Ja, du kan skicka in en reklamation via appen. Du kan bara reklamera varor som finns på ordrar som blivit levererade.

Reklamationer via appen fungerar på samma sätt som reklamationer via hemsidan.

Du påbörjar en reklamation genom att gå till den order* reklamationen gäller. Klicka på knappen Reklamera vara. När du valt vilken vara du vill reklamera fyller du i varför du vill reklamera varan, beskriver felet samt tar en bild. Slutför reklamationen och skicka. 

Har du frågor om din inskickade reklamation är du alltid välkommen att kontakta oss på kundtjänst.  
 
För funderingar kring reklamationsvillkoren hänvisar vi till: https://www.martinservera.se/bli-kund/villkor
 
*Du kan endast reklamera varor på ordrar som blivit levererade. 
 

Det kan bero på att du försöker reklamera en saknad vara 48 timmar efter ordern levererats.

Nej, i dagsläget går det endast att skicka in en reklamation via appen. Om vi behöver mer information om din reklamation kommer vi att höra av oss via mejl. Har du frågor om du reklamation får du gärna kontakta oss på kundtjänst.

Nej, det syns inte. Däremot kan du godkänna att appen ska uppdateras automatiskt. Om du inte vill godkänna automatisk uppdatering så kan du gå in på AppStore/Google Play då och då för att se om det finns en uppdatering tillgänglig. 
 
Det är viktigt att kontinuerligt uppdatera appen så att du alltid har den senaste versionen. Det säkerställer att appen fungerar på bästa sätt. 

Om du har frågor om appen, kontakta oss på ehandel@martinservera.se, så återkommer vi så fort vi kan.

Martin & Serveras sortiment omfattar ungefär 50 000 artiklar, varav ungefär hälften är lagerlagda artiklar.

Vi och våra dotterbolag levererar allt som köket och matsalen behöver; kolonial och djupfryst, färskvaror (kött, chark, ost och mejeri), frukt och grönt, vin, sprit och öl samt restaurangutrustning och non food (förbrukningsvaror, engångsartiklar, hygien och kemtekniskt).

Läs gärna mer om dotterbolagen i koncernen.

Martin & Serveras sortiment består av runt 50 000 artiklar. Sortimentet utvecklas och förändras löpande, vilket gör en heltäckande sortimentskatalog alltför omfattande.

I vår e-handel hittar du en stor del av sortimentet.

Om du inte hittar det du söker här på hemsidan, kontakta ditt lokala säljkontor eller din personliga säljkontakt, för mer information.

Om du har ett inlogg till vår e-handel så hittar du enkelt innehållsförteckningen genom att söka på artikeln i sökrutan längst upp på sidan. När du är inne på en artikel så hittar du där en länk till Dabas.

Om artikeln inte finns med i e-handeln kan du gå direkt till Dabas och söka efter artikeln via produktdatabasen.

Om du inte hittar den artikel du söker, kontakta gärna ditt lokala säljkontor eller din personliga säljkontakt.

Tyvärr har vi ingen möjlighet att sammanställa den informationen i en lista. För 100 % säker information måste du läsa innehållsförteckningen på kartongen. Informationen finns även på de flesta produkter som är kopplade till Dabas. Om du har tillgång till Martin & Serveras e-handel så hittar du en direktlänk till Dabas på varje artikel, annars kan du söka på artikeln direkt på deras hemsida.

Martin & Servera har idag inga produkter som avsiktligt innehåller GMO och vi är skyldiga att aktivt informera dig som kund innan en sådan produkt skulle kunna levereras. Här kan du läsa vår GMO-policy.

Ring till kundtjänst eller växeln för det lager som du får dina varor levererade ifrån. De hjälper dig att komma i kontakt med transportavdelningen.

Vid stora förseningar och störningar som påverkar de flesta av er publicerar vi informationsmeddelanden som är synliga överst på sidan.

Kontakta kundtjänst på den lagerort dina varor levereras från (Enköping, Halmstad, Norrköping eller Umeå).

Kontakta kundtjänst på den lagerort artikeln levererats från (Enköping, Halmstad, Norrköping eller Umeå).

Om du har tillgång till vår e-handel så loggar du in och går till "Mina sidor". Här ifrån går du vidare till Reklamation för att enkelt lägga in ett ärende via reklamationsformuläret.

Du kan också kontakta kundtjänst om du har synpunkter på den artikel du har fått levererad.

Ja, sedan hösten 2017 erbjuder vi den möjligheten på alla våra lagerorter. Är du kund till oss kontaktar du din personliga säljare för att få hjälp att komma igång.

Här kan du läsa mer om våra lördagsleveranser.

Om du får pappersfaktura idag men vill gå över till PDF-faktura, kontakta ekonomicenter@martinservera.se.

Sedan 2014 erbjuder vi faktura i pdf-format direkt via e-post. Det innebär en snabbare och smidigare fakturahantering för dig som kund och för oss är det ytterligare ett steg i vårt ständiga arbete med miljöfrågor.

Om du väljer faktura via e-post, EDI, internetfaktura (faktura via internetbanken) eller att betala via autogiro utgår ingen fakturaavgift.

Kontakta Martin & Serveras ekonomicenter på telefonnummer 011-25 92 10.

Om din fråga gäller felaktigheter i fakturabelopp på grund av fel pris eller fel i leverans, kontakta kundtjänst på den lagerort som du får dina varor levererade från.

En debetnota är samma sak som en faktura.

Emballageavgift är redovisning av pant på inköp av exempelvis drycker på burk eller flaska.

Nej, för att kunna skicka en retur med chauffören måste kundtjänst alltid kontaktas för att ett ärende ska skapas upp.

OBS!
Färskvaror med kortare hållbarhet än 30 dagar får aldrig gå i retur. Även vid reklamation av restaurangutrustning gäller särskilda villkor.

Varor som direktlevererats kan endast returneras vid fel på varan eller vid annat fel orsakat av Martin & Servera. Sådan retur måste alltid godkännas av Martin & Servera. Retur ska ske i originalemballage.

För att läsa våra fullständiga reklamationsvillkor, klicka här.



Vid frågor om utbetalningar av en kreditering, kontakta Martin & Serveras ekonomicenter på telefonnummer 011-25 92 10.

För kunder med autogiro sätts beloppet in på den förfallodag som finns angiven på kreditnotan. Kunder som betalar vi post- eller bankgiro får själva dra av summan vid nästa betalningstillfälle.

Vid frågor om utbetalningar av en kreditering, kontakta Martin & Serveras ekonomicenter via telefonnummer 011-25 92 10.

Kontrollera om skillnaden är de rabatter som eventuellt dras av i efterhand på fakturan, som leveransvolymrabatt eller teknikorderrabatt.

Generellt gäller att kreditering görs så snart artikeln kommit i retur till oss.

556233-2451

I Martin & Serveras nyhetsbrev får du möta kockar, kunder och intressanta leverantörer. Vi tipsar om aktuella kampanjer, våra senaste filmer och allt annat spännande som händer hos oss! Vi skickar utskicken två gånger per månad.

Du kan alltid avbryta din prenumeration med avregistreringslänken som finns i botten på varje utskick.

I botten av varje e-postskick finns en länk som heter "Vill du uppdatera dina inställningar eller avregistrera från utskick? Klicka här."

Klicka på länken för att uppdatera dina inställningar eller för att avregistrera dig helt och hållet.

Lämna korrekta uppgifter till din distriktsansvarige säljare eller skicka korrekta uppgifter till ditt säljkontor.

Volymrapporten skickas automatiskt till dig som köpt alkohol genom oss under föregående år. Rapporten skickas via e-post i slutet av januari. Om vi saknar din e-postadress får du istället rapporten med post till din leveransadress någon vecka senare.

Hos Folkhälsomyndigheten kan du läsa mer om rapporteringsskyldighet när det gäller alkohol.

Vad avses med mellanklass?
Många kunder undrar vad som avses med mellanklass när de får rapporten. Det är all jäst dryck som tillsatts med sprit, t.ex. portvin, starkvinsglögg och madeira.

Önskar du få en volymrapport?
Har du inlogg till vår e-handel kan du hämta ner volymrapporten under Mina sidor. Du kan även läsa mer om och hämta volymrapporten här

Martin & Servera Restaurangbutiker är en specialistverksamhet och ett eget bolag inom Martin & Servera-koncernen. I restaurangbutikerna kan du som har ett företag eller en organisation själv handla. Du hittar butikernas adresser och öppettider på Martin & Servera Restaurangbutikers egen hemsida. Direkt på deras hemsidan kan du också ansöka om kundkort.

På vissa delar av vår webbplats används cookies för att ge dig som besökare tillgång till extra funktioner exempelvis möjlighet att spara lösenord. En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator.

Mer information om cookies och hur du undviker dem finns att tillgå på Post- och telestyrelsens webbplats, www.pts.se, och på www.minacookies.se.

På Martin & Servera arbetar vi för att säkerställa att din personliga integritet skyddas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Vi har därför en policy som fastställer hur dina personuppgifter behandlas och skyddas.

Integritetspolicyn i sin helhet hittar du här.

Få koll på dina leveranser

Tjänster

Få koll på dina leveranser med Martin & Servera-appen

Med Martin & Servera-appen får du en samlad bild över dina leveranser, notiser med aktuell leveransstatus och information om eventuella ändringar i din order. Genom att förenkla, frigöra tid och skapa trygghet, vill vi att du ska kunna fokusera på det du gör bäst.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.