Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Checklista för restaurangföretagare

Det är en tuff tid. Situationen med coronaviruset drabbar hela restaurang- och besöksnäringen hårt. Vi vill alla se en levande restaurangbransch när rådande situation har klingat av. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska agera under omvälvande omständigheter. Därför har vi på Martin & Servera satt ihop en enkel checklista med saker du kan fundera över, länkar till viktig information och tips om åtgärder som kan hjälpa dig hålla verksamheten igång.

1. Håll dig informerad om den hjälp företaget kan få från myndigheterna

Regeringen har presenterat ett krispaket, och det kommer löpande mer information. På verksamt.se samlas information från myndigheter, som är viktig för dig som företagare att känna till i samband med det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19.

Här finns den senaste informationen, och länkar till mer information, om exempelvis:
  • Korttidspermittering
  • Anstånd med skattebetalningar
  • Regler för sjuklönekostnader
  • Tillfälliga karensregler

2. Håll kontakten med din KAM/säljare hos Martin & Servera Restauranghandel

Vi tycker alltid att det är trevligt att prata med våra kunder. Just nu är det extra viktigt att du som är kund hos oss har en dialog med din KAM eller din säljare. Vi, och våra leverantörer, vill säkerställa en god varuförsörjning och behöver veta om du tillfälligt stänger ner verksamheten. Det är särskilt viktigt när det gäller färskvaror. Läs mer på denna sida.

3. Behåll dina kunder genom utökad take away

En möjlighet för att behålla försäljningen till dina kunder är att erbjuda maträtter, menyer och färdiga matkassar som take away. 

Vi har satt ihop en specialkampanj med riktigt bra priser för engångsmaterial så att dina gäster kan ta med sig maten hem eller beställa leverans. 

Här hittar du kampanjen Färdigpackat för take away där vi samlat enportionsförpackningar, take away-artiklar och andra produkter som kan underlätta en fortsatt försäljning till dina gäster.

Sätt upp en skylt

Visa tydligt att ni har take away. Om du inte har en egen skylt kan du ladda ned en skylt från oss här:
Röd skylt A4 pdf

Gör det enkelt för gästerna att beställa take away via din hemsida

Vi tipsar om tre företag som gör det möjligt för era gäster att beställa take away via er webbsida. En del hjälper även till med betalningen via hemsidan.  

Caspeco

läs mer på Caspecos hemsida

Waiteraid

Kontakta dem här: info@waiteraid.com

Uber eats

Registrera dig hos Uber eats här

 

4. Erbjud hemleveranser

Fundera över om ditt företag kan erbjuda hemleverans av måltider i närområdet. Människor arbetar hemifrån eller sitter i karantän – inte minst många äldre. Många behöver därför hjälp med färdiga måltidslösningar som kan levereras hem.

Nedan tipsar vi om några företag som ni kan ansluta er till för att få hjälp med leveransservice av take away.

Karma

Nu erbjuder Karma hemkörning av mat åt sina kunder innanför tullarna i Stockholm. 
Registrera dig hos Karma här

Uber eats

Uber eats har tagit fram ett stödpaket för att stödja branschen.
Registrera dig hos Uber eats här

Foodora

Finns i de flesta större städer i Sverige.
Registrera dig hos Foodora här

Wolt

Finns i de flesta större städer i Sverige.
Registrera dig hos Wolt här

5. Erbjud presentkort

Ett bra sätt att sälja måltider är få dina gäster att köpa presentkort hos er. Att ge bort eller att använda senare.

Fysiska presentkort

Här hittar du en mall som du kan ladda ned. Sedan kan du enkelt skriva ut fysiska presentkort och sälja till gästerna.
Ladda ned presentkort orange pdf

Digitala presentkort

Erbjud dina gäster att köpa presentkort via din egen hemsida, de betalas direkt online. Leverans av presentkortet sker till mottagaren digitalt via SMS eller e-post för egen utskrift. Oftast betalas pengar ut direkt till ditt företagskonto. Vi tipsar om några företag som erbjuder denna tjänst.
Digely
Vi på Martin & Servera har fått ett bra erbjudande av Digely. Du som Martin & Serverakund får just nu 20% rabatt på månadsavgiften första året och 20% rabatt på anslutningsavgiften.
Registrera dig här
Ange rabattkod MARTIN20 vid beställning.
Rabattkoden med priserna ovan gäller till 2020-05-31 därefter ordinarie pris och kommission.
Trivec
Kassaföretaget Trivec erbjuder presentkortslösning till sina kunder.
Att lägga till funktionen är kostnadsfritt man kontaktar endast Trivecs support så hjälper de till.
Kontakta dem: support@trivec.se 
Waiteraid
Är man redan användare av Waiteraid bokningsprogram kan man lägga till presentkortsfunktion utan extra kostnad. Du betalar endast en procentsats på köpet, inga andra dolda kostnader.
Kontakt: info@waiteraid.com 

6. Öppna din uteservering – eller skjut upp öppnandet och pausa avgiften

För att stötta restauranger, barer och caféer ute i landet har flertalet kommuner valt att låta verksamheter med beviljat tillstånd att öppna upp sin uteservering i förtid. Vissa kommuner har också bestämt att slopa avgiften för uteserveringarna under 2020.

För de verksamheter som istället vill senarelägga öppningen av sin uteservering finns det i vissa kommuner möjlighet att pausa avgiften.

Vill du veta om du kan öppna redan nu, alternativt pausa din avgift? Besök din kommuns hemsida.

7. Har du restaurangkollegor i samma situation?

Den som förr var en konkurrent kan bli din bästa kollega. Slå er ihop – via digitala kanaler – och fundera över vad ni kan göra. Det är alltid lättare att vara kreativ tillsammans med andra.

8. Har du tid över för att hjälpa andra?

Det kanske inte gör företagets ekonomi bättre, men du kommer att må bättre själv när du hjälper andra. Fundera över om det finns människor i närheten som behöver din hjälp – med mat, med ärenden, med ett telefonsamtal eller något annat.


Publicerad2020-03-20

Läs mer

Nyhet

Vi vill att du som kund har en dialog med oss!

Då läget just nu förändras väldigt snabbt är det extra viktigt att du som är kund hos oss har en löpande dialog med din KAM eller din säljare.
Nyhet

Tillsammans för restaurangbranschen

Kunder, samarbetspartners, gäster och vänner!
Det är en tuff tid. Coronakrisen drabbar restaurang- och besöksnäringen hårt. Vi ser att många verksamheter har stora tapp bland besökare och gäster.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.