Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Mer ekologiskt på menyn

Inspiration

I huvudet på en eko äppelodlare

Som en del av Organic Sweden eko-kampanj kommer ett stort antal ekologiska lantbrukare kliva fram och berätta om sitt engagemang för att odla ekologiskt. Vi har fått chansen att prata med en av dessa. Markus Lundmark som driver familjeföretaget Lundmarks lantbruk utanför Kristianstad. Gården har äppelodling, grönsaksodling, utegrisar, köttdjur och en liten fårbesättning.
Fler ekologiska lantbruk i Sverige, mer ekologisk mat i våra butiker, i barnens skolkök och när vi är ute och äter på restaurang. Det är målet med den breda kampanj för ekologiska livsmedel som Organic Sweden genomför tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna under 2021. Ett initiativ som stöttas och uppmuntras av Martin & Servera.
Organic Sweden arbetar, tillsammans med ett stort antal aktörer inom livsmedelskedjan, för att öka kunskapen och engagemanget för ekologisk mat och dryck. Martin & Servera är ett av medlemsföretagen. Statistik visar att den ekologiska livsmedelsförsäljningen i dagligvaruhandeln tappat marknadsandelar under 2020.

En avmattning går också att notera i Martin & Serveras egna försäljningssiffror som visar att ökningstakten stannat av hos de offentliga kunderna.

Charlotte Bladh AndréCharlotte Bladh André, VD Organic Sweden.


Kampanjen 2021

Höstens kampanj är den första i sitt slag – då det är första gången EU finansierar en kampanj för ekologiskt i Sverige. Kampanjen driver Organic Sweden tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna och Föreningen Sörmlandsäpplen och ska lyfta försäljningen av framför allt ekologiska mejeriprodukter samt frukt och grönt. Den ska också bidra till att ekologiskt blir ”top of mind” bland medvetna konsumenter och stärka förtroendet för de ekologiska märkningarna.
- Vi vill lyfta frågan om mångfald – både för att vi vill synliggöra mångfalden av ekologiska råvaror som odlas och förädlas i vårt land. Och för att vi vill stötta de ekologiska lantbrukarnas dagliga arbete som faktiskt bidrar till lokala ekosystem och ökad biologisk mångfald, säger Charlotte Bladh André, VD för Organic Sweden.

Kampanjen ska genom en stor bredd av olika aktiviteter – annonsering utomhus, i print och digitalt, kampanjmaterial i butik, butiksdemonstrationer, gårdsevent och pr-aktiviteter med fokus på frukt & grönt och mejeri – öka kunskapen hos både konsument och handel om de mervärden som ekologiskt bidrar till.

Ekosystemet på köpet  

Priset i kronor må vara något högre för en eko-produkt, men kommuner som väljer att köpa in livsmedel från lokala ekologiska producenter får ett helt ekosystem på köpet – ökad biologisk mångfald i det lokala landskapet, bevarandet av svenska och traditionella arter, rent grundvatten, djur som mår extra bra och fler arbetstillfällen på landsbygden. Därtill närproducerad hållbar mat på menyn!
-Tillsammans behöver vi se till att de som tar hand om det hållbara lantbruket kan driva sin verksamhet vidare – det måste både konsumenter handeln och de offentliga inköpen ta ansvar för. Vi måste efterfråga det våra svenska ekologiska lantbrukare producerar, avslutar Charlotte.
Läs mer om kampanjen och Organic Sweden.
Publicerad2021-09-16

Läs mer om ekologiska livsmedel

Kunskap

Marknadens största sortiment av EU-ekologiska, KRAV- och MSC-märkta produkter

Framtidens meny är producerad med omsorg om djur, natur och miljö. Det är vår fasta övertygelse. Och utifrån det tar vi konkreta beslut varje dag. Ett sådant beslut är att se till att det ekologiska och miljömärkta sortimentet ständigt utvecklas.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.