Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Överskottsananas blev öl istället för svinn när Sigtuna och Sorunda samarbetade

Sedan i somras har kunder som druckit Sigtuna Brygghus nya Anananas IPA ovetandes även bidragit till att minska svinn.

Minskad försäljning under våren till följd av corona resulterade i att Grönsakshallen Sorunda under april och maj hade ett oväntat och stort överskott på ananas. Då kom samtalet från Sigtuna Brygghus som ett brev på posten. 

"Vi har bra kontakt mellan bolagen och David Peuriere på Sigtuna Brygghus brukar ofta höra av sig till mig när han vill bolla idéer inför olika ölprojekt. I våras började vi prata kring temat svinn och räddad frukt och om vi hade någon råvara som skulle kunna passa till ett sånt projekt. Valet från vår sida kändes självklart, och gänget på bryggeriet verkade gilla idén, berättar Jonathan Bredemeyer, innesäljare på Grönsakshallen Sorunda. 

Enligt David Peuriere, teamledare för bryggningen på Sigtuna Brygghus, är samarbetet med Sorunda ingen engångshändelse: 

"Vi har ett nära samarbete med Grönsakshallen och ringer alltid dem först när vi är ute efter tips på passande smaksättare till vår öl. I den här situationen ringde jag egentligen bara upp för att kolla läget och fråga hur de hade under corona. Att samtalet ledde till att vi lyckades rädda en massa ananas från att bli kasserat var superkul. Vi hade ändå tänkt oss att göra en riktigt somrig och fruktig IPA så det var två flugor i en smäll. 

Populärt på både fat och flaska 

Resultatet av samarbetet blev en somrig och fruktig ananas-IPA, eller ”Anananas IPA”, som de kallar den, med en totalvolym på drygt 2 000 liter, baserad på 400 kilo ananas (ca 200 kg ananaskuber). Ölen såldes dels på fat till Galateas specialiserade fatölskunder som är med i Sigtuna w/Friends Keg Club och även styckvis på flaska på Systembolaget med rekordsnabb efterfrågan. 

"Den gick åt riktigt snabbt trots att det varit en utmaning för både kunder och innesäljare att stava rätt på det udda namnet Anananas IPA. Det gäller att hålla tungan rätt i mun där, säger David Peuriere. 

"Det blev ett extra kul samarbete denna gång då vi tillsammans gjorde något bra under en ekonomiskt tuff period, säger Jonathan Bredemeyer. 


Bild: David Peuriere, Jonathan Bredemeyer

Publicerad2020-09-15

Läs mer om hållbarhet

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.