Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Checklista för restaurangföretagare

Det är en tuff tid. Situationen med coronaviruset drabbar hela restaurang- och besöksnäringen hårt. Vi vill alla se en levande restaurangbransch när rådande situation har klingat av. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska agera under omvälvande omständigheter. Därför har vi på Martin & Servera satt ihop en enkel checklista med saker du kan fundera över, länkar till viktig information och tips om åtgärder som kan hjälpa dig hålla verksamheten igång.

1. Håll dig informerad om den hjälp företaget kan få från myndigheterna

Regeringen har presenterat ett krispaket, och det kommer löpande mer information. På verksamt.se samlas information från myndigheter, som är viktig för dig som företagare att känna till i samband med det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19.

Här finns den senaste informationen, och länkar till mer information, om exempelvis:
  • Korttidspermittering
  • Anstånd med skattebetalningar
  • Regler för sjuklönekostnader
  • Tillfälliga karensregler

2. Håll kontakten med din KAM/säljare hos Martin & Servera Restauranghandel

Vi tycker alltid att det är trevligt att prata med våra kunder. Just nu är det extra viktigt att du som är kund hos oss har en dialog med din KAM eller din säljare. Vi, och våra leverantörer, vill säkerställa en god varuförsörjning och behöver veta om du tillfälligt stänger ner verksamheten. Det är särskilt viktigt när det gäller färskvaror. Läs mer på denna sida.

3. Behåll dina kunder genom utökad take away

En möjlighet för att behålla försäljningen till dina kunder är att erbjuda maträtter, menyer och färdiga matkassar som take away. 

Vi har satt ihop en specialkampanj med riktigt bra priser för engångsmaterial så att dina gäster kan ta med sig maten hem eller beställa leverans. 

Här hittar du kampanjen Färdigpackat för take away där vi samlat enportionsförpackningar, take away-artiklar och andra produkter som kan underlätta en fortsatt försäljning till dina gäster.

4. Erbjud hemleveranser

Fundera över om ditt företag kan erbjuda hemleverans av måltider i närområdet. Människor arbetar hemifrån eller sitter i karantän – inte minst många äldre. Många behöver därför hjälp med färdiga måltidslösningar som kan levereras hem.

5. Har du restaurangkollegor i samma situation?

Den som förr var en konkurrent kan bli din bästa kollega. Slå er ihop – via digitala kanaler – och fundera över vad ni kan göra. Det är alltid lättare att vara kreativ tillsammans med andra.

6. Har du tid över för att hjälpa andra?

Det kanske inte gör företagets ekonomi bättre, men du kommer att må bättre själv när du hjälper andra. Fundera över om det finns människor i närheten som behöver din hjälp – med mat, med ärenden, med ett telefonsamtal eller något annat.

7. Öppna din uteservering – eller skjut upp öppnandet och pausa avgiften

För att stötta restauranger, barer och caféer ute i landet har flertalet kommuner valt att låta verksamheter med beviljat tillstånd att öppna upp sin uteservering i förtid. Vissa kommuner har också bestämt att slopa avgiften för uteserveringarna under 2020.

För de verksamheter som istället vill senarelägga öppningen av sin uteservering finns det i vissa kommuner möjlighet att pausa avgiften.

Vill du veta om du kan öppna redan nu, alternativt pausa din avgift? Besök din kommuns hemsida.
Publicerad 2020-03-20

Läs mer

Nyhet

Vi vill att du som kund har en dialog med oss!

Då läget just nu förändras väldigt snabbt är det extra viktigt att du som är kund hos oss har en löpande dialog med din KAM eller din säljare.
Nyhet

Tillsammans för restaurangbranschen

Kunder, samarbetspartners, gäster och vänner
Läs mer

Vänta kvar, din sida laddas.

Loader