Enligt svensk lagstiftning kan vi inte sälja alkoholhaltiga drycker till personer som ännu inte fyllt 20 år. För att du ska kunna ta del av vårt utbud så måste du verifiera din ålder.
Martin & Serveras ekoandel ökade 2018, men i lägre takt än tidigare
Under 2018 har ekologiskt och miljömärkt (försäljning i kr) ökat med 5 procent hos Martin & Servera Restauranghandel. Andelen för privat marknad nådde 11,2 procent och andelen på den offentliga marknaden landade på 32,2 procent.
Martin & Servera har egna mål för hur stor andel av kundernas totala inköp som ska vara ekologiskt och miljömärkt år 2020. För kunder i offentlig verksamhet är målet 40 procent och för kunder på den privata marknaden 15 procent.
”Vi ser att tillväxttakten för ekologiskt och miljömärkt mattats av något det senaste året, framför allt på den privata restaurangmarknaden”, berättar Kristina Ossmark, marknadsdirektör på Martin & Servera Restauranghandel.
Utvecklingen 2018
Kundkategori
Andel 2018
Andel 2017
Mål 2019
Restaurangmarknad
11,2 procent
10,9 procent
13 procent
Offentlig marknad
32,2 procent
30,3 procent
35 procent
E-learning om ekologiska livsmedel
Martin & Servera prioriterar en ökad försäljning av ekologiska och miljömärkta varor och ansökte om projektpengar från Jordbruksverket för produktionen av en e-learning om ekologiska livsmedel. Uppdraget tilldelades Martin & Servera, och nu producerar vi en digital utbildning om ekologiskt för offentlig sektor. Utbildningen lanseras under våren 2019.
”Det här är vårt bidrag för att öka kunskapen om ekologisk livsmedelsproduktion. Vi hoppas att politiker, tjänstemän och kökspersonalen i de offentliga köken använder sig av det här enkla sättet att lära sig mer”, fortsätter Kristina.
Utmaning för att öka ekologiskt
I höstas presenterade 2019 års upplaga av Utmaningen, som är Martin & Serveras egen hållbarhetstävling för kunder i restaurang- och storkökssektorn. Den här gången handlar det om aktiviteter som får inköpen av ekologiska och miljömärkta produkter att fortsätta öka. Vinnarna i årets tävling presenteras senare under våren.
Vi rekommenderar
Hållbarhet
Utmaningen – Martin & Serveras hållbarhetstävling
Sedan 2011 har vi varje år anordnat en tävling för våra kunder och leverantörer. Genom den vill vi lyfta viktiga frågor inom hållbarhet och ansvar samt inspirera till förbättringar. Tidigare tävlingar har rört frågor som mångfald, vegetarisk mat och minskat matsvinn.
Tiden för sista beställning har passerats. Artiklarna i din kundvagn kommer automatiskt att flyttas till närmsta tillgängliga leveransdatum. Om du väljer att avbryta kommer kundvagnen att tömmas.