Artikeln är från 2021. Stefan Bergström Hedmark har sedan artikeln publicerades avslutat sin tjänst som vd på Martin & Servera Logistik.
- Vi är på god väg på resan mot klimatneutral verksamhet, säger Stefan Bergström Hedmark. Omställningen mot fossilfria transporter fortsätter, den el vi köper till våra lagerhus är 100 % grön el, vi har solceller på två, snart tre, av våra lager och bygget av vår egen solpark betyder att vi kommer att tillföra ytterligare förnybar energi till elnätet i södra Sverige.
Robinson Paz, som ansvarar för den dagliga driften i bolaget, tillägger att man nyligen investerat i förbättrat systemstöd för ruttplanering. Det hjälper transportplanerarna att lägga rutterna effektivt – så att bilarna måste köra så få kilometer som möjligt.
- Dessutom jobbar vi mycket med att öka nyttjandegraden av våra lastbilar. För att minska klimatavtrycket behöver vi använda mindre resurser. Det är bättre att vi köper en lastbil och att den går i distribution under flera av dygnets timmar än vad som är fallet idag. För det är i tillverkningsprocessen av lastbilen som de verkligt stora utsläppen sker.
"Dieselbilarna försvinner vartefter bilarna ”går i pension” och kommer att vara helt borta 2030."
För att det här ska bli en möjlighet framåt behövs ändrade beteenden. Det gäller naturligtvis planeringen av distribution från Martin & Serveras lastkajer, men det kommer också att ställa krav på förändring hos kunderna.
- Om vi ska klara av att få ut lika mycket varor på färre bilar behöver fordonsflottan gå i skift – och det betyder att vi behöver hjälp från kunderna för att ytterligare minska vårt klimatavtryck. Om kunder öppnar för att ta emot leveranser, inte bara under förmiddagarna, utan under flera av dygnets timmar så behöver vi inte lika många fordon, säger Robinson.
Idag pågår dialog med storstäderna om möjligheten att, med tysta fordon, leverera under natten. Det görs redan i ett test som rullat i flera år i Stockholm. Martin & Servera har just investerat i sin allra första helt elektrifierade lastbil.
Stefan Bergström Hedmark noterar att Martin & Servera Logistik gärna deltar tidigt i samtalet med kommuner och regioner.
- Det är viktigt att de krav som ställs i upphandling gällande transporter är genomförbara och relevanta. Ett exempel kan vara att krav på livsmedelsleveranser med elektrifierade fordon också ställer krav på befintlig infrastruktur för laddning.
Andra faktorer som måste vägas in är prisbilden på olika typer av bränslen, att kostnaden för ett helt elektrifierat fordon är avsevärt högre vilket också gör att nyttjandegraden måste öka för att den ska vara försvarbar.
- Vi ser gärna att kommunerna ställer krav på oss – och vi är öppna för dialog. Vi delar gärna med oss av den kunskap om transporter som vi har, säger Stefan.
Det är inte enbart elektrifierade fordon som är aktuella för Martin & Servera Logistik. Investeringarna i elektrifierade fordon kommer att fortsätta, men även fler biogasbilar finns i planen.
- Dieselbilarna försvinner vart efter bilarna ”går i pension” och kommer att vara helt borta 2030, säger Stefan.
Utvecklingen vad gäller vätgasteknik bevakas, framför allt som ett alternativ för riktigt långa transporter. Järnväg utvärderas i första hand för intransporter till Martin & Serveras lager.