Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

”På god väg mot klimatneutral verksamhet 2030”

Vi träffar två av de personer inom Martin & Servera som driver hållbar utveckling mot koncernens mål – alla verksamheter ska vara klimatneutrala senast 2030. Det är ett övergripande mål och en tydlig ledstjärna för deras arbete. Stefan Bergström Hedmark är vd och Robinson Paz driftchef i Martin & Servera Logistik.

Artikeln är från 2021. Stefan Bergström Hedmark har sedan artikeln publicerades avslutat sin tjänst som vd på Martin & Servera Logistik.

- Vi är på god väg på resan mot klimatneutral verksamhet, säger Stefan Bergström Hedmark. Omställningen mot fossilfria transporter fortsätter, den el vi köper till våra lagerhus är 100 % grön el, vi har solceller på två, snart tre, av våra lager och bygget av vår egen solpark betyder att vi kommer att tillföra ytterligare förnybar energi till elnätet i södra Sverige.


Robinson Paz, som ansvarar för den dagliga driften i bolaget, tillägger att man nyligen investerat i förbättrat systemstöd för ruttplanering. Det hjälper transportplanerarna att lägga rutterna effektivt – så att bilarna måste köra så få kilometer som möjligt.


- Dessutom jobbar vi mycket med att öka nyttjandegraden av våra lastbilar. För att minska klimatavtrycket behöver vi använda mindre resurser. Det är bättre att vi köper en lastbil och att den går i distribution under flera av dygnets timmar än vad som är fallet idag. För det är i tillverkningsprocessen av lastbilen som de verkligt stora utsläppen sker.

"Dieselbilarna försvinner vartefter bilarna ”går i pension” och kommer att vara helt borta 2030."

Stefan Bergström Hedmark

För att det här ska bli en möjlighet framåt behövs ändrade beteenden. Det gäller naturligtvis planeringen av distribution från Martin & Serveras lastkajer, men det kommer också att ställa krav på förändring hos kunderna.


- Om vi ska klara av att få ut lika mycket varor på färre bilar behöver fordonsflottan gå i skift – och det betyder att vi behöver hjälp från kunderna för att ytterligare minska vårt klimatavtryck. Om kunder öppnar för att ta emot leveranser, inte bara under förmiddagarna, utan under flera av dygnets timmar så behöver vi inte lika många fordon, säger Robinson.


Idag pågår dialog med storstäderna om möjligheten att, med tysta fordon, leverera under natten. Det görs redan i ett test som rullat i flera år i Stockholm. Martin & Servera har just investerat i sin allra första helt elektrifierade lastbil.


Stefan Bergström Hedmark noterar att Martin & Servera Logistik gärna deltar tidigt i samtalet med kommuner och regioner.


- Det är viktigt att de krav som ställs i upphandling gällande transporter är genomförbara och relevanta. Ett exempel kan vara att krav på livsmedelsleveranser med elektrifierade fordon också ställer krav på befintlig infrastruktur för laddning.


Andra faktorer som måste vägas in är prisbilden på olika typer av bränslen, att kostnaden för ett helt elektrifierat fordon är avsevärt högre vilket också gör att nyttjandegraden måste öka för att den ska vara försvarbar.


- Vi ser gärna att kommunerna ställer krav på oss – och vi är öppna för dialog. Vi delar gärna med oss av den kunskap om transporter som vi har, säger Stefan.


Det är inte enbart elektrifierade fordon som är aktuella för Martin & Servera Logistik. Investeringarna i elektrifierade fordon kommer att fortsätta, men även fler biogasbilar finns i planen.


- Dieselbilarna försvinner vart efter bilarna ”går i pension” och kommer att vara helt borta 2030, säger Stefan.


Utvecklingen vad gäller vätgasteknik bevakas, framför allt som ett alternativ för riktigt långa transporter. Järnväg utvärderas i första hand för intransporter till Martin & Serveras lager.

Läs mer

Hållbarhet

Klimatneutral verksamhet 2030

Vi har antagit flera långsiktiga hållbarhetsmål. Vi vill driva vår egen verksamhet och hela restaurangbranschen i en hållbar riktning. Det mest övergripande hållbarhetsmålet, som är gemensamt för hela koncernen, handlar om att verksamheten ska vara klimatneutral senast 2030.
Hållbarhet

Klimatsmart fordonsflotta

Att transportera varor tillhör Martin & Serveras kärnverksamhet. Varje dag, året runt, tar vi ansvar för att du som kund får just de varor du behöver till din verksamhet. Vi arbetar för att minska vår klimatpåverkan, bland annat genom att planera distributionen av varor så att bilarna kör så få kilometer som möjligt och att öka andelen lastbilar som drivs med förnybar energi.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.