Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Branschöverenskommelse inom offentlig upphandling

På Kostdagarna i mars 2019 presenterades en uppdaterad version av branschöverenskommelsen mellan aktörer med anknytning till offentlig upphandling av livsmedel. Den har tagits fram av Kost & Närings fokusgrupp Upphandling där representanter från kund, grossist och leverantör ingår. Syftet med branschöverenskommelsen, som funnits sedan 2015, är att etablera praxis inom livsmedelsupphandling och därigenom skapa förutsättningar för den goda affären.
Martin & Servera är en av de branschaktörer som deltagit i diskussioner och möten kring den nya uppdaterade överenskommelsen.

"En viktig del i vårt hållbarhetsarbete är att minska matsvinnet. Därför är vi glada för den nya hållbarhetstrappan i branschöverenskommelsen", berättar Jan Mattsson, affärschef på Martin & Servera.

Hållbarhetstrappan är till för att skapa rimlig balans i kraven på återstående hållbarhetstid vid leverans och förhoppningen är branschen ska komma bort ifrån, de många gånger slentrianmässiga, 1/3- och 2/3-principerna. Det är hållbarhetskrav som inte tar hänsyn till praktiska förutsättningar.

"Alla sidor upplever att vi med hållbarhetstrappan hittat nivåer som är rimliga och som gynnar den offentliga livsmedelsaffären som helhet. Vi på mottagarsidan ser att våra kök fortsatt kommer att klara hållbarhetstiderna med god marginal. Grossisterna kan minska sin lagerhållning och producenterna kommer slippa slänga fullgoda produkter, som trots lång återstående hållbarhetstid inte kan levereras på grund av onödigt högt ställda krav", säger Anna Svartsjö, livsmedelscontroller på Kostenheten i Södertälje och sammankallande i Kost & Närings fokusgrupp Upphandling.

Hållbarhetstrappan är bra och förenklar kommunikationen med kunderna berättar Jan Mattsson.

"Nu kan vi ha en dialog om variationer i hur lång hållbarhet som ska vara kvar vid leverans. Det är olika viktigt för olika känsliga produkter. Diskussionerna i gruppen har ökat kunskapen om hur matsvinn uppstår genom hela livsmedelskedjan.

Läs mer om matsvinn

Hållbarhet

Matsvinn - Det här gör vi

Ungefär en tredjedel av den mat som produceras slängs. Det kan handla om frukt och grönt med charmigt utseende (som en del orättvist kallar "ful frukt"!), livsmedel med kort datum, köksavfall eller det gästerna lämnar på tallriken. Hur vi ska handskas med matsvinnet är en viktig hållbarhetsfråga. Därför arbetar vi på Martin & Servera aktivt med att minska vårt svinn och med att öka kunskapen hos våra kunder om hur vi alla kan hjälpas åt för att minska svinnet.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.