Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Martin & Servera lanserar klimatpoäng på alla livsmedelsprodukter

Nu blir det enklare att handla klimatsmart hos Martin & Servera. Från och med idag är alla våra produkter i kategorierna mat- och dryck märkta med en klimatpoäng. I samarbete med Consupedia, som byggt världens största databas för hållbarhetsinformation om livsmedel, blir klimatinformation lättillgängligt för våra kunder vid inköpstillfället.
-Jag är väldigt glad och stolt över att vi nu kan erbjuda våra kunder möjligheten att göra ännu mer medvetna och hållbara val när de handlar hos oss. Det är ett stort och viktigt steg för att tillsammans med våra kunder minska matens klimatpåverkan, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef på Martin & Servera.

Klimatpoängen finns från och med idag tillgängligt för Martin & Servera Restauranghandels kunder, direkt i produktkortet. Grunden för beräkningen av klimatpoängen hos Consupedia är RISE klimatdatabas som visar klimatpåverkan från varans tillverkningskedja.

Klimatpoängen baseras på en jämförelse av alla livsmedelsprodukter i Consupedias databas, där den aktuella produkten värderas som mer eller mindre klimatsmart. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart är produkten. I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och för Sorundahallarna. Samarbetet med Consupedia öppnar också upp för att på sikt skapa ännu mer kundnytta och är ett första steg mot målet att minska restaurangbranschens klimatavtryck.¿¿
-Tack vare att Consupedia kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om produkters totala klimatavtryck, CO2-ekvivalenter, men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för spännande digitala tjänster i framtiden, säger Anna Grandt, chef för digitala kanaler och e-handel.

–Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den, säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias vd och grundare om samarbetet.

Läs mer om hur klimatvärdet beräknas

Inspiration

Klimatpoäng per produkt - vi gör det enkelt för dig att välja klimatsmart

Vi vill alltid underlätta för dig att göra medvetna och hållbara val när du gör din beställning hos oss. Vi har nu uppdaterat vår e-handel med klimatpoäng per produkt, så du enkelt kan jämföra olika produkters klimatpåverkan. Med hjälp av klimatvärden framtagna av företaget Consupedia kan du enkelt se hur klimatsmart en produkt är i jämförelse med andra livsmedelsprodukter i databasen. En hög poäng betyder att produkten har låg klimatpåverkan och du ser klimatpoängen direkt i produktkortet.
Publicerad2023-05-09

Sidan skapades 2023-05-09

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.