Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Vi sträcker ut handen mot små producenter och hjälper dem ut på restaurangmarknaden

Vi sträcker ut handen mot små producenter och hjälper dem ut på restaurangmarknaden
Genom en genomarbetad start- och utvecklingsmodell utvecklar Martin & Servera-gruppen svensk gastronomi och svensk livsmedelsproduktion. Det är framför allt ett samarbete mellan Sorundahallarna och Martin & Servera Restauranghandel. Producenter får hjälp ut på marknaden och kunderna får tillgång till fantastiska svenska, regionala eller lokala produkter.
– Vi har jobbat med den här utvecklingsmodellen i drygt tio år, säger Louise Söderqvist, marknadschef, Sorundahallarna. Vi tar helt enkelt producenterna i handen, blir deras stöd och leder dem hela vägen ut på marknaden. De har idéerna och vi har kontakterna som kan hjälpa dem att testa och utveckla produkterna samt att ge feedback. 

Utvecklar och stöttar svensk livsmedelsproduktion 

Producenterna får en kortare startsträcka och en bättre förståelse för vad som krävs. Det möjliggör intäkter för dem under utvecklingsfasen av produkten och det finns vägar för att skala upp verksamheten när det blir aktuellt. 
 
– Gemensamt för de här producenterna är att de är fortfarande är ganska småskaliga och söker efter någon som kan hjälpa dem ut på food service-marknaden.  
 
– Vi driver den här modellen för att utveckla svenska gastronomi, säger Per Idlund, kategorichef, Martin & Servera. Det hjälper oss att bredda och göra vårt sortiment mer spännande, men det är också viktigt ur ett större perspektiv. Sverige och svensk livsmedelsproduktion behöver nya produkter och nya idéer.  
 
– När kunder och producenter möts – då händer det grejer, säger Louise. Tillsammans med kunder kan vi hjälpa producenter att utveckla intressanta produkter som marknaden vill ha. Vi vill ju att producenterna ska växa och må bra som företagare.  

Högt förtroende på marknaden 

Martin & Servera-gruppen har ett systematiskt arbetssätt med kunskapsöverföring längs hela kedjan från start till etablerad produkt. Utvecklingsmodellen skapar struktur, hjälper producenterna att utvecklas och gör att kunderna får tillgång till ett brett och tryggt sortiment.  
 
Genom ett långsiktigt, trovärdigt och engagerat sätt att ta hand om nya livsmedelsföretagare har Martin & Servera-gruppens bolag skapat ett förtroende på marknaden.  
 
– Vi blir ofta kontaktade av producenter som vill leverera till Martin & Servera-gruppens kunder, säger Per. Ibland får vi tips och önskemål från våra kunder, ibland hittar vi guldkornen genom vårt breda kontaktnät. Det är ett ständigt pågående arbete.  

Sortimentet växer 

– Det här arbetssättet gör att vi breddar sortimentet på alla nivåer hela tiden, både inom det svenska, det regionala och det lokala. Idag erbjuder Martin & Servera Restauranghandel mer än 1200 svenska regionala varor och sortimentet fortsätter att växa i snabb takt, säger Per. 
 
– När det gäller de produkter som får vår R-märkning (Regional produkt), ska huvudråvaran ha regional anknytning, till exempel kan det vara äpplen från ett större upptagningsområde eller styckdetaljer av gris från ett mindre slakteri som får regionala leveranser, säger Per.  
 
Sen driver Sorundahallarna också varumärket Smakriket. Inom ramen för Smakriket finns små producenter som levererar kreativt mathantverk med ett tydligt geografiskt ursprung.  
 
– Det kan vara riktigt småskaliga producenter. Här ställer vi inga motkrav i form av löften om volymer. Vissa varor kanske bara finns att köpa under en kort säsong, säger Louise. 

Spännande innovativa svenska livsmedel 

Just nu pågår många innovativa arbeten för att leverera nya växtbaserade proteiner till restaurang- och storköksmarknaden. 
 
– Ett rykande hett område just nu är allt som rör det blå proteinet, säger Per. Här är vi i startskedet med många innovatörer som jobbar med bland annat musslor, alger och sjöpung.  

Utvecklingsmodellen

Martin & Servera­gruppens utvecklingsmodell passar både producenter som jobbar med kreativt mathantverk och producenter som jobbar med nya innova­tioner inom till exempel food tech. Förhållningssättet längs utvecklingsresan är dock lite olika. Den mest påtagliga skillnaden i förhållningssätt är att nya typer av produkter kräver mer kunskapsöverföring för att kunna säljas.

Exempel på företag och produkter som genomfört utvecklingsresan:

Läs mer

Kunskap

Regionala råvaror, relationer och riktigt god mat

Fiskar från friska vatten, smakrika svampar, viltkött från djupa skogar, charkuterier och kött från djur som betat blomstrande ängar. Frukt, bär och grönsaker i säsong och den finaste äppelmusten. Vi tycker att det ska vara enkelt att handla svenskt och regionalt. Titta efter R-märkningen när du handlar hos oss så hittar du alla regionala produkter i vårt sortiment!
Regionalt

Viking Fågel

Viking Fågel erbjuder majskyckling, kalkon, gäss, ankor, och ungtuppar, uppföda med största omsorg.
Regionalt

Norrlandsvilt

Norrlandsvilt är ett viltföretag som vill lyfta fram ett klimatsmart köttalternativ från den svenska vildmarken. Vi kan nu erbjuda råvaror från deras unika renar.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.